Stało się! Wczoraj, czyli 17.09 nastąpiło oficjalne otwarcie długo wyczekiwanej inwestycji, czyli Kanału Żeglugowego na mierzei Wiślanej. To zwieńczenie szeroko komentowanego i budzącego kontrowersje przedsięwzięcia. Przyjrzyjmy się czym jest i co ma na celu przekop Mierzei Wiślanej.
Głównym zamierzeniem przekopu Mierzei Wiślanej było skrócenie drogi morskiej między portami w Gdańsku i Elblągu oraz uniezależnienie żeglugi od Rosji. Kanał Żeglugowy na Mierzei Wiślanej to również szansa na rozwój gospodarczy dla regionu.
Historia Przekopu Mierzei Wiślanej
Ciekawostką jest fakt, że pomysł przekopu Mierzei Wiślanej nie jest nowy. Po raz pierwszy z podobną inicjatywą wyszedł już w 1577 roku król Stefan Batory. Z różnych względów wielokrotnie pomysł porzucano i znów do niego powracano. Wreszcie, jesienią 2006 roku w Elblągu podjęto decyzję o realizacji projektu. Realizacja wieloetapowej inwestycji ruszyła w październiku 2019 roku.
Koszt przekopu Mierzei Wiślanej
Przekop Mierzei Wiślanej realizowany jest w trzech etapach. Do tej pory zrealizowano etap pierwszy. Etap drugi, obejmujący pogłębienie i obudowanie rzeki Elbląg, zrealizowany jest w 67%, a etap trzeci polegający na pracach pogłębiarskich w Zalewie Wiślanym wykonano w 29%. Według wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka, koszt inwestycji wyniesie ok. 1,9 mld złotych, a ostateczny termin ukończenia inwestycji to jesień przyszłego roku. Długość kanału żeglugowego wynosi 1536 metrów.
Wady przekopu Mierzei Wiślanej
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, projekt od początku wzbudza wiele emocji i kontrowersji. Według przeciwników przekop Mierzei Wiślanej jest nieopłacalny i szkodliwy dla środowiska naturalnego. Biorą oni również pod wątpliwość argumenty zwolenników budowy, czyli wartość obronną dla kraju, rachunek ekonomiczny i walory turystyczne. Jak będzie w rzeczywistości? Czas pokaże.