Kotwice to bardzo ważny element wyposażenia łodzi. Wspomagają jej hamowanie w trudnych warunkach i zapewniają unieruchomienie podczas postoju. Warto wiedzieć, czym charakteryzują się poszczególne typy. Oto najpopularniejsze wśród żeglarzy rodzaje kotwic!
Czy różnią się od siebie poszczególne typy kotwic?
Popularne typy kotwic różnią się od siebie przede wszystkim kształtem i materiałem, z jakiego są one wykonane. Wszystkie powinny umożliwiać skuteczne zagłębienie się w podłożu. Muszą też być odporne na działanie wilgoci i słonej wody – dlatego zwykle do ich produkcji używa się stal galwanizowaną lub stal nierdzewną.
Wielkość i ciężar kotwicy należy dobrać do parametrów jednostki, przede wszystkim do jej masy i długości. Warto też uwzględnić rodzaj zbiornika – prądy, głębokość i podłoże. Dobrą praktyką jest wyposażenie łodzi w dwie kotwice różnego typu. Duży wybór takiego sprzętu znajdziesz w sklepie dla pasjonatów sportów wodnych Maristo.
Tradycyjne i niezawodne kotwice admiralicji
Pierwszy omawiany typ kotwic to kotwice admiralicji. Wyróżniają się klasycznym wyglądem, prostą konstrukcją i dużą masą. Są przy tym dość spore i ciężkie. Na mniejszych jednostkach mogą okazać się mało poręczne, jednak na dużych łodziach i statkach doskonale pełnią swoją rolę.
Z uwagi na sporą masę, nadają się do hamowania i kotwiczenia statków na podłożu mulistym, gliniastym i skalistym. Charakterystyczne łapy z opcją składania pozwalają ograniczyć ilość zajmowanej przestrzeni na pokładzie.
Kotwice Halla i Danfortha z ruchomymi ramionami
Kotwice Halla wyróżniają się ciekawą konstrukcją. Ich ruchome ramiona znajdują się na specjalnych zawiasach i wychylają się pod kątem 45 stopni. Dzięki temu kotwica jest zawsze gotowa do użytku. Całość wykonana jest z żeliwa ocynkowanego ogniowo.
Kotwica Halla to idealne rozwiązanie do pontonu lub łodzi wędkarskiej. Siła trzymania jest wystarczająco duża, by stosować ją na niewielkich statkach i większych jachtach. Jedną z modyfikacji kotwicy Halla jest kotwica Danfortha często stosowana w żeglarstwie.
Kotwice Bruce’a – trójzębne kotwice z mocnym trzymaniem
Charakterystyczna budowa kotwicy Bruce’a zapewnia łatwą obsługę i dobre trzymanie. Kotwica rozwidla się na 3 zęby, z czego 2 zewnętrzne są zagięte ku górze, a środkowy wyprostowany. Ta cecha pozwala na jej uniwersalne zastosowanie, jednocześnie zapewniając mocne trzymanie. Do wyrwania jej z dna należy użyć sporo siły.
Kotwica Bruce’a nadaje się do żeglugi na zbiornikach o podłożach piaszczystych, mulistych i skalistych, a także na dnie pokrytym wodorostami. Podczas wleczenia zachowuje optymalny kąt ułożenia względem podłoża. Sprawdza się jako kotwica główna i zapasowa.
Poręczne i praktyczne czterołapowe kotwice składane, tzw. drapaki
Do mniejszych jednostek pływających: łodzi wiosłowych, szalup ratunkowych, jachtów, kajaków i pontonów doskonale nadają się kotwice składane. Dzięki zastosowanemu mechanizmowi ich wielkość można łatwo i szybko zmniejszyć, by nie zajmowały dużo miejsca podczas przechowywania. Często są wybierane na kotwice pomocnicze. Drapaki mają bardzo mocne trzymanie na podłożu błotnistym i zarośniętym wodorostami. Sprawdzają się też na dnie piaszczystym i skalistym.
Kotwice pługowe CQR do żeglugi morskiej i nie tylko
Stalowe kotwice CQR mają tylko jedną łapę uformowaną na kształt pługu z ostro zakończonym czubkiem. Środek ciężkości jest zlokalizowany tak, by ustawiać kotwicę w optymalnym położeniu względem dna. Tradycyjne kotwice pługowe szybko zagłębiają się w podłoże muliste, błotniste i piaszczyste. Mają bardzo dobre trzymanie i są proste w obsłudze. Dlatego są chętnie używane podczas rejsów morskich i śródlądowych, gdzie prezentują się wyjątkowo estetycznie w wyeksponowanym miejscu.
Dzięki wykorzystaniu sprawnej kotwicy możliwe jest zakotwiczenie jachtu nawet w niesprzyjających warunkach, a także awaryjne hamowanie w przypadku awarii. Do popularnych rodzajów kotwic zalicza się kotwice admiralicji, Halla, Bruce’a, składane i pługowe. Aby wybrać odpowiedni typ i model, należy kierować się gabarytami łodzi i specyfiką akwenu.
Artykuł sponsorowany